Rozkład 2015/2016 - przecieki

Rozkład 2015/2016 – przecieki

Rozkład 2015/2016

Niedawno na forum infokolej i kolejowe sprawy wyciekły informacje co do rozkładu 2015/2016 w całym kraju. Wszyscy myślą, eee, nie ma co straszyć to tylko przeciek. Było to jednak podbudowane informacją prasową na portalu branżowym Rynek Kolejowy, że PKP InterCity chce wydłużyć czasy jazdy najtańszych pociągów:

http://www.rynek-kolejowy.pl/56686/pkp_ic_chce_wydluzyc_czasy_przejazdu_najtanszych_pociagow.htm

Nie było by to w sumie nic dziwnego, gdyby to dotyczyło wyłącznie:

  1. a) linii specjalistycznej CMK i casusu linii klasycznych 1 i 8
  2. b) przekierowaniu z linii klasycznych dostosowanych do 160 km/h 1/3 TLK na linie klasyczne z zachowaniem równowagi między segmentami EIC a TLK na liniach klasycznych dostosowanych do 160 km/h

Tymczasem mamy do czynienia ze zjawiskiem zupełnie odwrotnym, dziwnym, niepotrzebnym i szkodliwym z punktu widzenia społecznego w postaci maksymalizacji i monopolizacji segmentu premium na liniach klasycznych dostosowanych do 160 km/h przy jednoczesnym wyrzucaniu wszelkich TeLeK na linie klasyczne, często w bardzo złym stanie technicznym przy jednoczesnym sztucznym wydłużaniu czasu przejazdu, tak by niejako siłą uczynić te pociągi nieatrakcyjnymi i zmusić pasażera do wyboru EIC za wszelką cenę. Warto także wspomnieć, że spółka Przewozy Regionalne w nowym rozkładzie uruchomi raptem 3 pary pociągów InterRegio, co w praktyce oznacza ich likwidację. Wracamy więc do czasów sprzed 2009 roku, kiedy to na szybkich trasach królowały wyłącznie drogie pociągi. Nie będę się skupiał teraz na tym, co gdzie i kiedy a jedynie zajmę się trasą jaką dobrze znam czyli magistralą E20 Warszawa Zachodnia – Frankfurt Oder i planami prestiżowej spółeczki.:

06:00 – 08:25 EIC BWE
06:25 – 10:20 TLK Szczecin/Zielona Góra codziennie Zielonogórzanin
07:00 – 09:25 EIC Szczecin oprócz lato Panorama
07:00 – 09:25 EIC Świnoujście lato Błękitna Fala
08:00 – 10:25 EIC Poznań codziennie Ignacy Paderewski
10:00 – 12:25 EIC BWE
10:25 – 14:20 TLK Szczecin oprócz lato Sukiennice
10:25 – 14:20 TLK Świnoujście lato Sukiennice
11:00 – 13:25 EIC Szczecin codziennie Bolesław Krzywousty
12:00 – 14:25 EIC Poznań codziennie Dąbrowski
14:00 – 16:25 EIC BWE
14:25 – 18:20 TLK Szczecin codziennie Gałczyński
15:00 – 17:25 EIC Świnoujście codziennie Mewa
16:00 – 18:25 EIC Zielona Góra codziennie Lech
17:00 – 19:25 EIC Szczecin codziennie Bolesław Chrobry
18:00 – 20:25 EIC BWE/ EN Kiepura Kolonia 1-5,7 EC40
18:00 – 20:25 EN Kiepura Kolonia 6
18:25 – 22:20 TLK Poznań codziennie Goplana
19:00 – 21:25 EIC Szczecin codziennie Prus
20:00 – 22:25 EIC Poznań codziennie Warta
23:00 – 02:55 TLK Karkonosze Kudowa/Jelenia Góra oprócz lato ICN Aurora
23:00 – 02:55 TLK Karkonosze Kudowa/Szklarska lato ICN Aurora
23:15 – 03:20 TLK Szczecinianin Świnoujście/Kołobrzeg lato ICN Galaxis

Jak zaznaczam jest projekt a nazwy pozamieniałem ze względu na to, by się czytelnik mógł „połapać”. Zwracam uwagę na:

  1. a) ilość połączeń TLK w liczbie 5 w tym 3 dzienne 2 nocne.
    b) czasie jazdy połączeń TLK z Warszawy do Poznania – uwaga 3 h 55 minut – trasowanie na EU07/EP07 V=120 km/h przez Skierniewice
    c) dramatycznie dużej ilości połączeń EIC z czasem jazdy 2 h 25 minut – trasowanych na EP09/EU44/EP08 V=140/150/160 km/h w zależności od lokomotyw i typów wagonów przez Sochaczew „górą”.

Większość połączeń TLK ma już w Kutnie według tego projektu zjechać i jechać górą przez Włocławek, Aleksandrów Kujawski, Toruń Główny, Solec Kujawski, Bydgoszcz Główną, Nakło nad Notecią, Wyrzysk Osiek, Piłę Główną i tu rozdzielenie: część na Trzciankę, Wieleń Północny, Krzyż a część na Wałcz, Kalisz Pomorski, Recz Pomorski, Stargard Szczeciński. Jako, że jest to gra o sumie zerowej to musimy poznać jej zasady. W grze o sumie zerowej, zgodnie z teorią gier, żeby trasa x – konkretnie LK 18 zyskała ktoś, trasa z czyli LK3 musi stracić. Po przełożeniu na nasze by zyskać mogły (Torunia, Poznania i Bydgoszczy nie liczę):

  1. a) Włocławek
    b) Nieszawa Waganiec
    c) Aleksandrów Kujawski
    d) Solec Kujawski
    e) Nakło nad Notecią
    f) Wyrzysk Osiek
    g) Piła
    h) Wałcz
    i) Trzcianka
    j) Wieleń
    k) Kalisz Pomorski
    l) Recz Pomorski

Tracą zaś:

  1. a) Kłodawa
    b) Koło
    c) Konin
    d) Słupca
    e) Września
    f) Swarzędz
    g) Nowy Tomyśl
    h) Buk
    i) Opalenica
    j) Szamotuły
    k) Wronki

Można powiedzieć, że zyski w ogólnym rozrachunku są porównywalne do strat, z tym że należy patrzeć indywidualnie i porównywać poszczególne stacje do siebie i tak:

  1. a) Koło vs Nakło nad Notecią. Potoki regionalne porównywalne przy słabej ofercie PR/KW/DB, potoki dalekobieżne już nie – traci Nakło bo ma 1 TLK w obecnym rozkładzie, przy czym w Kole TLK/IR uzupełniają skromny ruch regionalny i taka jest specyfika tej stacji.
  2. b) Konin vs Solec Kujawski. Potoki regionalne porównywalne, potoki dalekobieżne też, przy czym Konin ma słabą ofertę nocną i praktyczny brak sezonowej TLK, rekompensowaną dziennymi TLK a Solec Kujawski na brak TLK także nie narzeka.
  3. c) Września vs Wyrzysk Osiek. Potoki regionalne dość porównywalne, na korzyść Wrześni w dni robocze. W przypadku TLK Wyrzysk Osiek wypada blado, niemniej należy spojrzeć inaczej – TLK we Wrześni obsługują, podobnie jak w przypadku Konina i Koła ruch regionalny i międzyregionalny mimo wycofania honorowania biletów okresowych REGIO+TLK.

Należy więc w takich przypadkach patrzeć indywidualnie na potoki i poprzeć to analizą wielokryterialną a nie li tylko teorią gier. Teoria gier przewiduje też przypadek gry o sumie niezerowej kiedy nikt nie traci a wszyscy zyskują. Może się stać tak, gdy PKP IC przekieruje do 50% TLK na linie klasyczne z jednoczesnym obniżeniem cen na EIC, zwiększeniem ilości postojów na E20 oraz skierowaniem 2 par EIC do Bydgoszczy celem umożliwienia szybkiego dotarcia do Warszawy z jednoczesnym obniżeniem cen a PR nie zlikwiduje lecz zwiększy wybór poprzez pozostawienie interREGIO na obecnym poziomie 3-4 par na LK 3 z jednoczesnym przywróceniem IR Brda oraz IR Flisak na LK18 i ucodziennieniem IR Lazur z jednoczesnym skierowaniem go na Magistralę Węglową celem aktywizacji terenów pośrednich wraz z TLK Kujawiak.
Analiza wielokryterialna może odpowiedzieć nam na pytanie czy przetrasowanie tańszych pociągów jest celowe i w jakiej ilości połączeń, z jakimi potokami należy się liczyć na tych liniach, czy warto sztucznie wydłużać czasy jazdy oraz czy nie lepiej pozostawić obecny układ połączeń ze zwiększeniem ilości na liniach klasycznych z jednoczesnymi promocjami na tych ostatnich.

Czas pokaże która odpowiedź była dobra